Pres din egen grøntsagsjuice

Det er en frisk opløftende energigivende start på dagen med et glas friskpresset grøntsagsjuice. Blodsukkermæssigt er det oven i købet også en god idé.

Grøntsager indeholder kun lidt sukker og det er de ”langsomme” kulhydrater vi her taler om.

Mange holder rigtig meget af at starte dagen med et glas juice, men hvis der er frugtjuice i glasset bombarderer man kroppen med sukker, hvilket ikke er den bedste start på dagen man kan give sin bugspytkirtel eller kroppen i øvrigt. Et sukkerkick på dette tidspunkt har det med at intensivere kroppens behov for sukker resten af dagen og samtidig give et blodsukker der ryger op og ned. Så lad os blive ved grøntsagerne. Det er selvfølgelig mest optimalt og det mest lækre at bruge økologiske grøntsager. Herlige, usprøjtede ægte varianter af farve og smag. Husk at drikke i mange små slurke, så der tilføres masser af fordøjelsesfremmende spyt med ned i maven.

 

Forslag, morgen:
En god blanding til 2 personer med gedigne vitaminer og mineraler kunne f.eks. være: 4 store gulerødder, 2-3 barneknytnæve store rødbeder, 2 store stængler bladselleri, lille klump ingefær. Det er også en mulighed at tilføje en håndfuld sammenpresset persille til denne variant eller gå i anden retning og tilsætte et ½ æble eller ½ appelsin. Nogle får luft i fordøjelsessystemet af at blande frugt og grønt, så prøv dig frem.
Gulerødder indeholder meget betakaroten som i kroppen omdannes til A-vitamin. Det kan samtidigt ved dagligt indtag gøre det nemmere for dig at blive brun til sommer. En almindelig gulerod indeholder ca. 188 mg. A-vitamin. En hel del vitamin C, vitamin K samt mineralerne kalium og mangan. Rødbede indeholder rigtig meget vitamin C samt kalium. Bladselleri indeholder kalium, calcium og vitamin C. Ingefær er fordøjelsesfremmende og hjælper kroppen til at optage de andre stoffer. Den er kredsløbsfremmende og kan hjælpe på blodcirkulationen til de
perifere dele af kroppen.

 

Forslag, eftermiddag:
Her kommer frugten med dets indhold af sukker til sin ret. På dette tidspunkt trænger de fleste til et skud hurtig energi. Når blodsukkeret er nede og trætheden melder sig om eftermiddagen stiler de fleste målrettet imod kaffemaskinen for at få opfyldt kroppens behov for en umiddelbar energiindsprøjtning. Hvor ville det være et hit for enhver arbejdsplads at have en frugtpresser stående i stedet.

Der er endnu flere blandingsmuligheder end der findes forskellige frugter. Nogle frugter er mere smag end indhold. F.eks. indeholder melon meget lidt energi, men er til gengæld fulde af saft. Personligt kan jeg lide en blanding med primært pære tilsat æble, appelsin og et lille stykke ingefær for at give den blink i øjet. En anden god variant er en blanding af gulerod og citrusfrugt. Ananas giver også en dejlig saft, men kan hurtigt blive dyrt i længden at presse.
Kun fantasien sætter grænser for, hvordan du kan forsøde og berige din dag og din sundhed. Velbekomme.